به گزارش همشهری آنلاین، دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری با اشاره به بهرهبرداری از چند سامانه که کیفیت کار اورژانس را افزایش خواهد داد، گفت: در بحث اورژانس همچنان درحال تلاش در بخش زیرساختها هستیم که کارهای اساسی انجام شود. طی این ۱۰۰ روز دو سامانه بسیار مهم درحال بهرهبرداری است. سامانه آسایار که تحت وب شده و با تغییرات بسیار زیاد و اتفاقاتی که در اقصی نقاط کشور رخ می دهد به صورت برخط رصد میشود. سامانه دوم هم برای رصد تمام آمبولانسها در سراسر کشور است.
او با بیان این که حدود ۳۳۰۰ پایگاه در سراسر کشور داریم، ادامه داد: چند روز پیش زلزله مسجد سلیمان و چند شهر دیگر داشتیم که با استفاده از این سامانه نزدیکترین آمبولانس را به منطقه اعزام کردیم. با این سامانه می توانیم در هر لحظه آمبولانسها را رصد کنیم که در چه فازی هستند و این مساله توان عملیاتی ما را افزایش میدهد.
میعادفرد به اهمیت دریافت زودهنگام محل استقرار افراد در زمان تماس با اورژانس هم اشاره کرد و گفت: بحث سرویس لوکیشن هم سالها به دنبال آن بودیم که اکنون محقق شده است. ما مجبور بودیم که در تماس شهروندان، نشانی آنها را بگیریم که زمان خدمت رسانی ما را افزایش میداد و ممکن بود در حین مکالمه به دلیل مشکلات بیمار قطعی تلفن را هم داشته باشیم. این مجوز را از وزارت ارتباطات گرفتیم و اکنون در تهران انجام می شود و مرحله به مرحله به شهرهای دیگر کشور می رسد. البته نواقصی وجود دارد و در حال پیگیری روش های دیگر هستیم که به شکل مختلف این آدرس ها را دریافت کنیم و نقطه جغرافیایی بیمار را به سرعت شناسایی و آمبولانس را اعزام کنیم.
تفسیر نوار قلب در محل
این مسئول درباره سامانه دیگر هم بیان کرد: این سامانه از طریق شرکت دانش بینیان ایرانیزه شده و بحث مدیریت هوشمند تفسیر نوار قلب است. اکنون همکاران ما در دانشگاهها و تکنسینها قدرت شناسایی بیماری را دارند. در مراحل قبل برای این مساله باید با متخصص قلب مشورت میکردیم اما اکنون این برنامه را تغییرات اساسی دادیم و در فاز تشخیصی هم می توان اقدامات لازم را انجام داد. این سامانه در چند استان مستقر شده و در مرحله بعد امیدواریم که بتوانیم در مراکز بهداشتی - درمانی که پزشکان جوان مستقر هستند و در مناطق دوردست و دسترسی کم است از این ظرفیت استفاده کنند. این سامانه کمک میکند که به راحتی مشکلات قلبی تشخیص داده شود و بیماران به سرعت درمان مورد نیاز را دریافت کنند.
به گفته رئیس سازمان اورژانس روزانه بین ۹۰ تا ۱۰۰ حادثه پرتلفات در کشور داریم که شامل سه فوتی یا ۵ مصدوم است. سامانهای در حال راهاندازی است که کلیه حوادث را رصد می کند که مداخلات مورد نیاز انجام شود.
توجه خیرین به اورژانس جلب شده است
میعادفر از راهاندازی ۲۱ پایگاه در ۱۰۰ روز فعالیت دولت چهاردهم هم اشاره کرده و گفت: امیدواریم تا دهه فجر این تعداد افزایش پیدا کند. در بحث خیرین هم اتفاق خوبی رخ داده و حدود ۲۰ آمبولانس توسط این افراد وارد مجموعه ما شده است. ۱۵ دستگاه هم تا چند روز دیگر وارد میشود. ۴ ماه است که مجمع خیرین اورژانس راهاندازی شده و توجه مردم به اورژانس جلب شده که در تجهیزات، آمبولانس و پایگاهها شرکت داشته باشند.
آنها را به این سمت هدایت میکنیم که نیاز فوری ما آمبولانس است و خیرین در حال خرید این دستگاهها هستند.
او تاکید کرد: این خیرین میتوانند برای منطقه خودشان این آمبولانسها را خریداری کنند. این در حالی است که ما هزار دستگاه مجوز واردات آمبولانس داریم که از ارزش افزوده و عوارض گمرکی معاف است. کسانی که در خارج از کشور هستند میتوانند به تعدادی که توان دارند، آمبولانس خریداری کنند و در اختیار ما قرار دهند. ما این دستگاهها را در هر منطقه یا زادگاه آنها که دوست دارند مستقر میکنیم که مردم از آن بهرهمند شوند.
این مسئول از تغییر مسیر تخصیص بودجه به دانشگاهها خبر داد و گفت: در بحث تامین و تجهیزات در سنوات گذشته بودجه به دانشگاه ها داده میشد اما این مراکز مشکلات زیادی داشتند و معلوم نبود که کجا هزینه میشود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این تجهیزات را خریداری و در اختیار دانشگاهها قرار دهیم.
میعادفر همچنین از یک اتفاق مهم در تخصیص اعتبار باقیمانده در سبد کووکس هم خبر داد و عنوان کرد: اعتباری از زمان کرونا و سبد کووکس باقی مانده که بخش عمده آن پیشبینی شده در خرید آمبولانس استفاده شود. با گرفتن مصوبه سران قوا، ظرفیت خرید هزار دستگاه فراهم است.
چالش مهم کمبود آمبولانس
رئیس سازمان اورژانس کشوری درباره خرید آمبولانسهای جدید طی ۱۰۰ روز اخیر در دولت چهاردهم هم بیان کرد: همه می دانند یکی از چالشهای جدی حوزه سلامت کمبود آمبولانس است که وزارت بهداشت هم در این حوزه توجه جدی دارد. ۳۵۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده داریم و در برنامه هفتم مصوبه ای داریم که یک درصد از فروش خودرو هم داخلی و هم خارجی برای خرید آمبولانس صرف شود. حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در بحث فروش سیگار آمبولانس خریداری شود. طی این مدت ۱۵۷ دستگاه توزیع شده، ۲۰ دستگاه هم در بخش خیرین اضافه شده و ۹۴ دستگاه هم آماده توزیع هستند.
پویشی برای حمایت از نیروهای اورژانس
میعادفر از اجرای پویش زخم سفید هم خبر داد و گفت: ضرب و شتم علیه کادر اورژانس در حال افزایش است. در هیچ کجای دنیا این اتفاق برای کسانی که خدمات به ویژه خدمات رایگان میدهند وجود ندارد. این پویش راهاندازی شده که فضای امنی را برای همکاران ما ایجاد کنند که در این شرایط سخت کمبود تجهیزات، آمبولانس، امکانات و مشکلات معیشتی، روحیه جنگندگی و کارایی خود را به دلیل این حوادث از دست ندهند.
این مسئول در پاسخ به سوالی درباره امدادرسانی در تهران با توجه به ترافیک و آمار بالای حوادث بیان کرد: خدمت رسانی در این شهر خاص است مشابه سایر کلانشهرها. برای افزایش دسترسی و سرعت عمل اورژانس موتوری راهاندازی شده است که حدود ۲۰۰ موتولانس در حال تردد است و در ساعات پیک ترافیک خدمات رسانی میکنند. اینها آمبولانسهایی هستند که فقط امکان انتقال بیمار را ندارند اما در ۸۰ درصد موارد نیازی به انتقال بیمار نیست.
رئیس سازمان اورژانس کشور درباره اقدامات اورژانسی درباره آلودگیهای هوا هم بیان کرد: مهمترین توصیه این است که افراد آسیب پذیر در شرایط آلودگی هوا از منزل خارج نشود. اورژانس هم در این شرایط حضور دارد و اتوبوس آمبولانسها در مراکز و میادین اصلی مستقر میشود. اگر نیاز به توزیع ماسک باشد، آن را انجام میدهیم. ۱۱۵ هم آمادگی پاسخگویی به تماسها در این زمینه است.
جریمه سنگین برای سوءاستفادهها
میعادفر با بیان این که در کشورهای توسعه یافته استفاده غیراورژانسی از خدمات اورژانس جریمههای بسیار سنگینی دارد، تا دیگر از این خدمات سوءاستفاده نشود، عنوان کرد: ما هیچ عنصر بازدارندهای برای ارائه خدمات نداریم. با ما تماس میگیرند که علائم مشکلات قلبی میدهند و زمانی که میرسند به ما میگویند که برای او آمپول تزریق کنیم. در کشورهای دیگر این مساله هزار یورو جریمه دارد اما در ایران این مساله وجود ندارد. در چهارشنبه سوری که این میزان حوادث را داریم یک نفر ۲۸۰ مورد تماس با ۱۱۵ گرفت اما هیچ کاری نمی توانیم در این باره انجام دهیم.
۴۶ هزار تماس مزاحم از یک خط تلفن
بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس هم در ادامه این نشست خبری در مورد آمار مزاحمتهای تلفنی گفت: در یکی دو سال اخیر پیگری زیادی در این زمینه داشتهایم اما آمار سالانه ۲ میلیون تماس مزاحمت تلفنی است که هتاکی و مأموریت کاذب است از جمله این تماسها است.
او تاکید کرد: با پیگیریهای انجام شده در تهران ۱۶ خط تلفن مسدود شده و خیلی وقتها این اقدامات با برخورد لفظی از بین نمیرود. در مشهد نیز دادگاه حکم کار اجباری خدمت رسانی در مرکز اورژانس را برای یک نفر داده که البته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. قوه قضائیه هم به میگوید برای هر شماره باید یک پرونده جدا تشکیل شود. فقط در استان تهران بیش از ۴ هزار مزاحم تلفنی داریم که برای هر یک از این خطوط باید پرونده تشکیل دهیم که زمانی زیادی سپری میشود. به همین دلیل مدعیالعموم باید به این حوزه ورود کند. زمانی که تماسگیرندگان خط و آمبولانسهای ما را درگیر مزاحمت میکنند، جان یک نفر دیگر را به خطر میاندازند که پشت این آزارها ماندهاند.
به گفته این مسئول در نیمه دوم ۱۴۰۲، فقط ۴۶ هزار بار تماس از یک خط تلفن داشتیم و این فرد مطمئنا از سلامت برخوردار نیست. به همین دلیل باید برخورد به نحوی باشد که بقیه افراد و خود همین فرد ذیگر جرأت نکند برای اورژانس مزاحمت تلفنی ایجاد کند.
یکتاپرست درمورد آمار مسمومیت با گاز co۲ هم توضیح داد: امسال ۱۴۰۰ نفر دچار مسمومیت شدند که از این تعداد ۸۵ نفر فوت کردند. آمار فوتیها ۲ درصد از سال قبل کاهش داشته است.
نظر شما